Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Friday, November 2, 2012

Ini Tentang Saya ~


بسم الله الرحمن الرحيم

Saya menulis di sini pada hari ini bukanlah untuk menceritakan keaiban diri sendiri. Saya hanya ingin menyatakan rasa hati yang telah saya pendam beberapa hari. Tiada seorang pun yang tahu apa yang sedang saya fikirkan kecuali Allah dan kamu yang membaca post ni. :’(

Dah beberapa hari saya bazirkan masa yang terluang macam tu je. Dulu saya tak macam ni. Sekurang-kurangnya, lepas saya dah tidur lama sikit pagi tu, saya takkan tidur untuk waktu petang. Saya akan sibukkan diri dengan benda-benda lain. Kerja-kerja lain. Tapi, saya tak tahu kenapa saya rasa malas sangat-sangat beberapa hari ni. :’(


Kalau dulu, lepas je bangun tidur waktu pagi tu, walaupun kadang-kadang dah agak lewat (ni kes tidur lepas Subuh), saya akan terus bangun dan sibukkan diri dengan kerja-kerja rumah. Basuh kain, sapu rumah, kemas rumah, memasak, lipat kain, pastu, tolong mak lepas mak dah balik kerja.

Tapi kali ni, saya tahu saya dah lewat bangun tidur tapi saya buat rilexxxx je...... Saya rasa biasa. Kalau dulu, ada rasa menyesal tu tapi sekarang? Astaghfirullahhhh... Kenapa dengan aku????? Hati dah keras ke? Nau’zubillah.... :’(

Dahlah dah tidur lama pagi tu, petang tidur lagi. Pastu, malas nak memasak. Serba-serbi malas. Ya Allah....
Sebenarnya, kat kolej, saya dah berjaya untuk tak tidur lepas Subuh. Saya sibukkan diri dengan kerja-kerja lain yang lebih penting yang saya boleh buat. Bila saya tak cukup tidur, baru saya akan tidur lepas Subuh. Cuma kadang-kadang terlajak jugak sampai ke 10am lebih. Kadang-kadang pukul 11am. Pernah sekali pukul 12pm. Mau tak gelabah! Tak pernah-pernah tidur sampai pukul 12pm! Terus menyesal. Sejak dari tu la saya berazam untuk tak tidur lepas Subuh. Saya berjaya dengan misi saya tu. Memang kat kolej, saya padatkan aktiviti saya. Walaupun saya rasa penat sangat, tapi saya puas dan gembira sebab saya dapat habiskan masa dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Saya rasa gembira sangat sebab saya berjaya ubah apa yang saya nak ubah.

Waktu hari raya haji hari tu, saya balik rumah dengan harapan saya akan istiqamah dengan apa yang saya cuba ubah. Mula-mula memang hampir menjadi. Sampailah satu masa tu, seseorang telah buat hati saya terguris dengan kata-kata yang dilontarkannya. Saya terus patah semangat. Rasa kecewa sangat dengan kata-kata dia. Saya cuba untuk berfikiran positif. Tapi saya tak tahu kenapa saya tak boleh. Saya betul-betul tertekan. Dicampur lagi dengan masalah yang saya tengah hadapi sekarang, saya betul-betul serabut. Si dia masih menge’point’ saya. Saya betul-betul serabut.

Terguris + Masalah-masalah = Stress

Kali ni saya betul-betul lemah. Orang selalu kata saya kuat. Kuat dalaman. Huh? Kuat ke ni?? Kali ni saya betul-betul lemah. Sangat tertekan. Sangaaaattttttt. Sampai affect kat tindakan seharian saya. Disebabkan saya malas nak fikir semua benda ni, saya pun banyakkan tidur dan biarkan rasa  malas menyelubungi diri. Huh! Memang saya tahu tindakan saya ni tak patut pun. Tapi apa gunanya kesedaran tanpa sebarang tindakan???? Memang tak patut!

Saya tak tahu kenapa saya macam ni. Tak. Sebenarnya saya tahu kenapa. Saya terlalu ikut perasaan dan nafsu. Sampai bila? Selama-lamanya? Astaghfirullah. Saya kena hadapi semua ni dengan sabar dan tenang.
Tetiba saya rasa saya tak layak untuk memberi nasihat terhadap orang lain. Apa guna post perkara-perkara Islamik tapi saya sendiri tak Islamik? Ajak orang buat baik tapi saya sendiri tak baik? Huh. I’m so terrible! :’(

Saya sendiri terumbang-ambing tapi ada hati nak membimbing?? Ya Allah.... :’(

Saya tak nak jadi orang yang macam dalam firman Allah ni :-
“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.”
(Surah As-Saff, ayat 2 dan 3)

Ya Allah.... Tolong aku.... :’(

Kamu yang membaca, tolong doakan saya... :’(

Saya tak tahu kenapa saya menjadi selemah ini gara-gara hati terguris dek kata-kata manusia yang bersifat sementara cuma.. Ah! Semua kerana saya terlalu ikut perasaan!

Semalam, saya terbaca firman Allah ni :-
“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji?”
(Surah Al-‘Ankabut, ayat 2)

Ayat ni betul-betul menyedarkan saya. Allah sedang menguji saya untuk menguatkan lagi iman saya. Jadi, kenapa saya perlu jadi selemah ini?? Tidak! Saya mesti kuat! Saya tak boleh jadi lemah macam ni! Kalau betul cintakan Allah dan rasul-Nya, saya mesti kuat! Saya tak boleh mengalah macam tu je dengan syaitan yang sedang bersorak gembira dengan perubahan negative yang saya dah buat untuk beberapa hari ni. Ya. Aku mesti kuat! Aku kena tabah! Hidup kat dunia ni sementara je. Semua yang saya hadapi ni sementara je. Kehidupan di dunia adalah untuk akhirat. Saya tak boleh gagal dalam ujian ni. Saya kena LULUS dengan cemerlang! Saya kena bangkit balik untuk bina kekuatan diri! Saya kena bangkit dari segala kemalasan ini!

Allah sedang uji saya. Itu tanda cinta-Nya. Allah nak uji tahap keimanan saya. Takkan saya nak mengalah tanpa berusaha membuktikan bahawa saya benar-benar hendak menggapai redha-Nya?

Target : Mardhatillah

So, jangan mengalah! Bangkitlah!


Ingat! Hidup kat dunia ni sementara je. Hidup di akhirat yang abadi selama-lamanya. Firman Allah :-
“Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui.”
(Surah Al-‘Ankabut, ayat 64)

Jadi, tak payahlah nak layan sangat perasaan dan nafsu jahat tu....~

Kembalilah kepada-Nya. Allah memang Maha Mengetahui segala isi hati.

Di saat saya tengah serabut macam ni, banyak petunjuk yang saya jumpa melalui ayat-ayat cinta-Nya dalam Al-Quran. Banyak sangat. Alhamdulillah, ya Allah... :’(

Jadi, saya kena sambung semula mujahadah saya. Mesti! semoga Allah mudahkan. Saya percaya dan yakin, Allah akan sentiasa bersama dengan orang-orang yang ingin menggapai redha-Nya. Firman Allah lagi dalam surah Al-‘Ankabut, ayat 69 :-
“Dan orang-oarng yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik.”

Antara masalah yang saya tengah hadapi sekarang ialah masalah yang berkaitan dengan urusan sambung belajar saya. Memang saya rasa teruji sangat. Sekarang, saya tengah cuti sem. Cuti sem start dari cuti raya haji hari tu. Tapi, lepas saya cuti sem ni, saya cuti terus. Faham-fahamlah ye...

Tak faham? Maksudnya, saya kena berhenti belajar dari kolej tu. Pembiayaan kat kolej kan mahal.... Mula-mula rasa macam boleh biayai perbelanjaan kat situ, tapi rupanya tak. Baitulmal pun tak diluluskan lagi. Memang agak sedih la sebab kena berhenti. Siapa yang tak sedih???


Masuk kolej tu pun sebab tak dapat tawaran dari mana-mana IPTA. Jadi, sambunglah kat IPTS. Walaupun result SPM agak ok (Alhamdulillah), tapi saya memang tak dapat mana-mana tawaran IPTA. Takpelah. Saya pasrah. So, sekarang saya menganggur. Berhenti dari kolej. Dan masih tak sure nak sambung kat IPTA mana. Tapi, tinggal lagi satu je peluang : UPSI. Result keluar 30 November ni. Do pray for me, okay? Kalau saya tak dapat UPSI (Nau’zubillah), saya kena stay dulu kat rumah (berterusan jadi penganggur kalau tak dapat kerja yang sesuai), pastu, apply balik UPU untuk tahun 2013 pulak. Ya Allah.... :’(

Walauapapun, saya tersedar sesuatu lepas baca firman Allah dalam surah Al-‘Ankabut jugak, ayat 62 :-
“Allah melapangkan rezeki bagi orang yang Dia kehendaki di antara hamba-hamba-Nya dan Dia (pula) yang membatasi baginya. Sungguh, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.”

Saya tersedar. Ayat cinta daripada Allah ni, kembali menyedarkan saya. Saya je yang kena yakin dengan Allah sebab Allah dah aturkan yang terbaik. Insya-Allah.


Saya sedang kembali mendidik diri untuk menilai sesuatu dengan mata hati. Bukan dengan membuta tuli atau nafsu jahat yang kian menguji.

Saya mesti meneruskan misi bermujahadah saya! Biarlah orang nak mengata, yang penting bukan Allah yang mengata.

Nilaian manusia sementara cuma, nilaian Allah yang abadi selamanya....~

Semoga saya mampu sentiasa tersenyum seperti Rasulullah s.a.w. walaupun bermacam-macam perkara yang bermain di benak ini.... Insya-Allah. Mudah-mudahan. Ameen~



~Khamis,
~1 November 2012,
~1630.

3 comments:

  1. assalamualaikum..Moga ujian menguatkan husna..

    ReplyDelete
  2. subhanallah...ujian kita seakan sama.Terima kasih atas perkogsiannya...sgt bermanfaat tuk diri ini.mohon copy ea..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subhanallah... Semoga kita sama2 kuat hadapi ujianNya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...