Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Tuesday, November 20, 2012

Aku bukan Fatimah Syarha


“Tut tut! Tut tut!”, telefon bimbitku berbunyi menandakan ada mesej yang baru masuk. Tertera nama seseorang yang muda setahun daripadaku.


‘Assalamua’laikum, kak. Apa khabar? Lama tak dengar cerita. Kalau ada pun, kat blog je. :D ’

‘Wa’alaikumussalam. Alhamdulillah, sihat. Adik apa khabar? SPM habis bila? :) ’, balasku.

‘Alhamdulillah, sihat juga. SPM habis 28 November ni. :) ’, balasnya.

‘Buat elok-elok ya.. Cayok2! ;) ’

‘Insya-Allah.. Kita akan buat sehabis baik...’

‘Insya-Allah... Hmmm.. Bagus ni, boleh jadi pelajar contoh. :D ’

‘Aamiin.. Kita nak jadi macam akak.. :D ’

‘Akak tak bagus mana. Adik boleh jadi yang lebih baik lagi..’

‘Mana ada.. Akak dah cukup bagus dah. Dah boleh jadi macam Fatimah Syarha dah. :)’

Aku menelan air liurku, ‘Gulp!’

Lantas hatiku berbisik, ‘Macam Fatimah Syarha...? Ya Allah... Fatimah Syarha jauhhhh lebih baik daripada diriku... Masya-Allah, adik. Adik tersalah dalam membuat penilaian ni... :( ’

Kemudian aku membalas mesejnya, ‘Taklah. Akak dengan dia macam langit dengan bumi... Huhu. ’

‘Kita tengok sama je... :) ’ balas adik tersebut yang tetap dengan penilaiannya terhadap diriku.

Aku termangu sebentar. Hati ini terus berbisik. Masih lagi bermonolog.
‘Mana mungkin aku dapat jadi sehebat Fatimah Syarha...?  Ya. Memang dia antara sumber inspirasi buat diriku. Tapi.... Aku memang takkan dapat jadi wanita sehebat dirinya di zaman ini. Fatimah Syarha sangat berani membahaskan isu-isu agama di khalayak ramai. Aku...? Fatimah Syarha sangat berilmu dalam pelbagai perkara. Sedangkan aku...? Fatimah Syarha sangat profesional dalam tindakannya. Aku...? Fatimah Syarha sangat menjaga prinsip yang dipegangnya. Aku...? Fatimah Syarha banyak berbakti buat umat dan mampu menghasilkan buku yang banyak dengan genre yang pelbagai. Aku...? Fatimah Syarha mampu menarik orang lain kembali kepada Allah melalui penulisannya, Subhanallah. Aku...? Fatimah Syarha mempunyai target yang jelas dalam hidupnya. Aku...? Kemungkinan besar, Fatimah Syarha banyak menghidupkan malamnya dengan menghadap Ilahi. Aku...? Waktunya banyak dihabiskan untuk menegakkan dan memperjuangkan agama Allah yang di bawa oleh Rasulullah s.a.w. Sedangkan aku...? Sungguh. Aku memang tidak akan mampu menjadi wanita sehebat dirinya.'

'Semoga Ustazah Fatimah Syarha tetap istiqamah dalam melakukan apa-apa kebaikan dan semoga sentiasa memperolehi ikhlas di dalam hatinya. Aamiin. Sungguh. Fatimah Syarha mempunyai banyak kelebihan berbanding diriku. Beliau jauhhh lebih baik. Subhanallah. Sungguh. Aku bukan Fatimah Syarha. Jangan samakan diriku dengan dirinya. Aku tidak layak untuk dibandingkan dengannya sebegitu rupa. Walaupun sudah beberapa orang mengatakan bahawa aku seperti Ustazah Fatimah Syarha, aku tetap ingin berkata, “Tidak! Dia jauh lebih baik!”. Usahlah kalian menyamakan aku dengan dirinya. Jangan menilai aku dari beberapa sudut sahaja. Nilailah dari semua sudut, pasti kalian tidak akan dapat menemui persamaan antara aku dengan dia. Pasti!'


'Aku hanya mampu mencontohi perjuangan dan keperibadiannya tapi aku memang tidak akan sama dengan dirinya. Percayalah! Lagipun... Dia jauh lebih comel. Aku pula, tak berapa nak comel. Huhu. Alhamdulillah, aku bersyukur dengan apa-apa yang aku miliki. Aku akan cuba memperbaiki diri demi menggapai redha Ilahi. Fatimah Syarha sebagai salah satu sumber inspirasi. Mengapa...? Kerana melalui penulisannyalah, Allah mengurniakan hidayah-Nya buat diriku. Subhanallah. Alhamdulillah. Jadi, wahai adik serta teman-teman yang aku sayangi, AKU BUKAN FATIMAH SYARHA! Dia jauh lebih baik. Percayalah. Cuma, aku ingin memohon doa kalian supaya aku dapat mencontohi sifat-sifat yang baik yang ada pada dirinya. Mudah-mudahan. Aamiin. Aku hanya SYAHIDATULHUSNA yang masih belajar erti perjuangan. Yang masih mahu meneguk setitik ilmu. Banyak yang mesti aku belajar dan masih belum belajar. Doakan aku supaya dapat mencontohi sifat mahmudah yang terdapat pada dirinya. Sungguh! Aku BUKAN Fatimah Syarha! Jangan samakan aku dengan dirinya... Aku tidak pantas kok... :( ’

Ya Allah... Sedangkan hendak menjadi seperti Fatimah Syarha pun sungguh payah untuk aku lakukan, inikan pula hendak menjadi seperti para wanita yang telah dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t. Astaghfirullah... :(

Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Wanita syurga yang paling utama ialah : Khadijah binti Khuwailid, Fathimah binti Muhammad, Maryam binti Imran, dan Asiyah binti Muzahim (isteri Firaun)."
[Hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ahmad, Thabrani, Thawawi dan Dhiya' daripada Ibnu Abbas. Disahihkan oleh Suyuthi dan Al-Albani]

Ya Allah... Bantulah aku dan seluruh kaum muslimin serta muslimat dalam mendekatkan diri kepada-Mu. Kurniakanlah hidayah-Mu kepada kami supaya kami tergolong dalam golongan orang-orang yang beruntung. Sungguh ya Allah. We are nothing without You. Please guide us. Aamiin ya Rabb. Sungguh. Kami benar-benar ingin menetap di syurga-Mu pada hari akhirat kelak. Jadi, mudahkanlah segala niat dan urusan dunia serta urusan akhirat kami. Rabbi Yassir wala Tua'ssir. Ya Tuhanku, mudahkanlah dan jangan Kau susahkan. Aamiin.... :'(

~ Sekadar nukilan dari hati. Beginilah diriku apabila hatiku ingin berbicara. Usahlah dikau menghalangnya. Biarkan hati ini terus berbicara. Berbicara, dan berbicara.... ~

~ Tepat-tepat habis menaip ketika azan Zuhur berkumandang. Semoga kita sama-sama mampu menjadi manusia yang sentiasa solat tepat pada waktunya. Ya. Itulah amalan yang paling UTAMA. Dan perkara PERTAMA yang akan dihisab oleh Allah s.w.t. di hari akhirat nanti adalah tentang SOLAT. Semoga kesedaran yang ada sentiasa disusuli dengan tindakan. Insya-Allah. Aamiin.

~ Isnin, 19 November 2012.



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...