Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Friday, October 5, 2012

Kan bagus........


Assalamua’laikum semua :)

Hari ni, saya rasa macam nak berkongsi sesuatu. As usual, if you want to know, read it. If you don’t want, just ignore. Simple mehh.. ^^

Rindu nak menulis ni. Tapi masa terlalu mencemburui. Idea pula, kadang-kadang datang waktu tengah tengok TV, makan, baring-baring, kadang-kadang waktu tengah belajar. Dan waktu tu juga, tak ada masa / tak ada alat-alat yang boleh buat saya bertindak untuk menulis. So, kadang-kadang idea lenyap macam tu je. Rugi, kan?

Tapi hari ni, idea masih fresh dan ada alat nak menulis, so okay la. Terus taip :)

But... Informal type of writing la... Just macam saya sedang bercerita je :)

Okay, straight to the point.

Ada suatu hari ni, saya dah sampai kat Kuantan untuk balik ke KIPSAS (tempat saya belajar). Saya sampai kat Terminal Makmur tu, lebih kurang pukul 6 petang . Alhamdulillah. Lepas tu, keluarga angkat saya kat Kuantan ni, jemput saya bermalam kat rumah. Jadi, saya terima je. Lagipun, boleh la kami rapatkan hubungan silaturahim, Insya-Allah.

Keesokannya, Abah dan Ma ajak saya pergi rumah Angah. Saya follow je. Masa sampai kat rumah tu, Angah buka channel tv9. Waktu tu ada rancangan ‘Hot fm Big Jam’. Angah tak tengok pun sebab dia tengah kemas rumah. Jadi, saya yang baru sampai ni la yang tengok. Nak tukar channel, macam tak sopan pula. Lagipun, ada orang lain yang tengah tengok. So,saya  tengok dan dengar je la konsert kat tv tu kan. Lepas saya tengok konsert kat dalam tv tu, dan dengar lagu-lagu yang kumpulan Spider nyanyi, hampir kesemuanya saya hafal. Astaghfirullah!


Saya jadi terfikir-fikir,
‘Ya Allah! Lagu macam ni mudah betul aku nak hafal. Sedangkan surah-surah Juz ‘Amma pun, ada yang aku tak hafal sepenuhnya lagi. Tu baru Juz ‘Amma, belum satu al-Quran lagi! Astaghfirullah!’
Sejujurnya, saya dah lama tak dengar lagu-lagu tu, tapi macam mana saya masih boleh ingat lirik-liriknya? Dulu, masa saya agak jahil, saya memang suka kumpulan Spider. Aliff Aziz pun saya tergila-gila. Termasuk juga Dafi. Astaghfirullah... Ya Allah! Lagho... Lagho... Tapi, itu dulu tau. Saya dah pun tinggalkannya jauh-jauh. Insya-Allah. Semoga sampai ke akhir hayat saya. Ameen~

*Lagho = lalai/leka*

Dan, saya tengok, semua ahli kumpulan Spider tu, berpeluh-peluh sebab asyik menyanyi, main gitar dan seumpama dengannya. Kata saya dalam hati,

‘Kan bagus kalau peluh yang menitis tu adalah kerana nak menegakkan syiar Islam. Kan bagus, kalau lirik-lirik yang dituturkan adalah kerana nak mengajak orang yang mendengar keasyikan cinta Allah mahupun Rasulullah S.A.W. Atau, mengajak manusia untuk memilih keutamaan daripada sampingan. Kan bagus kalau kesungguhan untuk menuturkan lirik-lirik macam tu, ditukar kepada lirik-lirik yang memberi nasihat. Nasihat dalam lagu, kan lebih best? Boleh bagi semangat kat anak muda. Jadi, peluh yang menitis tu pun, tak ada la sia-sia belaka. Malah, dapat pahala. Tapi, sayang sekali, itu semua hanya harapan dan bayangan saya sahaja.....’

‘Kan bagus kalau kita nak hafal ayat-ayat al-Quran semudah kita menghafal lirik-lirik lagu yang kita dengar... Namun, kenapa kita (termasuk saya) tak boleh buat macam tu? Adakah kerana hati sudah menjadi keras? Astaghfirullah... Nau’zubillah... Ya Latif, lembutkanlah hati kami...
Kan bagus kalau kita khusyuk mendengar ayat-ayat al-Quran dan zikir-zikir, sekhusyuk kita mendengar lagu-lagu yang kita sukai.. Allahu akbar.... Teruknya kita sebagai hamba kepada Allah S.W.T. Teruknya kita sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W (kita tu termasuk saya tau!).

Kan bagus kalau ramai yang sanggup dengar ceramah berjam-jam sambil berdiri sesanggup berjam-jam lamanya berdiri hanya kerana nak mendengar konsert-konsert hiburan yang semakin menjauhkan kita daripada mengingati Allah S.W.T, yang menjauhkan lidah kita basah untuk melafazkan selawat ke atas Nabi S.A.W. Astaghfirullahal ‘azhim...’


Ya Allah...
Dunia ini sungguh mengasyikkan. Terlalu mengasyikkan sehingga mereka yang berada di dalamnya (termasuk saya) hampir saja terpedaya.. Ada yang sudahpun terpedaya lalu hanyut.. Kemudian karam dan tidak dapat diselamatkan lagi. Mati kerana ‘karam’. Nau’zubillah...

Ada yang hanyut, namun tidak sempat karam lalu tersadai di tepian. Masih mampu meneruskan hidup untuk mencari jalan pulang. Alhamdulillah. Allah Al-Hadi (Maha Pemberi Petunjuk).

Hidup ini sentiasa mempunyai DUA pilihan. Jadi, hanya ada DUA tempat sebagai keputusan untuk SATU pilihan yang di buat. 

Apakah tempat itu?
*SYURGA
*NERAKA

Apakah pilihan itu?
* YANG BAIK
* YANG JAHAT/TIDAK BAIK

Kadang-kadang, sesuatu perkara tu nampak kecil tapi impaknya sangatlah besar. Setuju? Tak setuju,tak apa... Sebab setiap orang ada pendapat dan tahap pemikiran masing-masing. Saling melengkapkan ya. Insya-Allah. Terima kasih kerana membaca..

~Hanya ingin berkongsi apa yang saya fikirkan. Kamu yang membaca, ayuhlah berkongsi! Kata Nabi S.A.W : ‘Sampaikanlah daripadaku walau sepotong ayat’ .

Sekian~
Wallahua’lam & wassalam. ^^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...