Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Tuesday, November 4, 2014

Aurat Dijaga, Allah Pelihara

Credit pic : Aimi :)


Cuti semester sudahpun bermula. Azam saya, saya ingin memanfaatkan cuti ini dengan sesuatu yang lebih bermanfaat berbanding cuti semester yang lepas. Alhamdulillah, Allah memudahkan niat saya. Sepanjang cuti selama sebulan, saya berpeluang menjadi salah seorang pekerja sementara di OCBC Al-Amin Bank Berhad. Dapatlah saya menimba pengalaman dan menambah pengetahuan tentang dunia perbankan Islam yang secara kebetulan, saya memang mengambil bidang Perbankan Islam di Politeknik Ungku Omar saat itu. Insya-Allah.

Seperti biasa, saya akan mengenakan tudung labuh, jubah atau baju kurung, stoking dan armsock untuk ke tempat kerja. Walaupun saya menaiki motosikal ke tempat kerja, bagi saya pakaian sebegitu tidaklah menyukarkan saya untuk bergerak. Tetapi sebenarnya, lebih menjamin keselamatan saya sebagai seorang wanita yang beragama Islam. Saya lebih selesa berpakaian sebegitu. Biarpun kadangkala kelihatan asing di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur, namun ianya tidaklah mematahkan prinsip saya untuk terus menutup aurat dengan sempurna. Jika aurat dijaga, pasti Allah pelihara!

Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda :
“Jagalah Allah, Dia pasti menjagamu. Jagalah Allah, Dia sentiasa bersamamu.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Seperti biasa juga, tamat sahaja waktu bekerja, saya akan singgah sebentar di sebuah gerai yang terletak di tepi jalan untuk membeli keropok lekor. Sekadar ingin mengalas perut sebelum ‘merempit’ untuk pulang ke rumah. Setelah membelinya, saya duduk sebentar di tempat duduk menunggu bas untuk menjamahnya. Sedang saya leka menikmati keenakan keropok lekor yang baru dibeli sebentar tadi, tiba-tiba ada seorang lelaki yang turut berada di perhentian bas tersebut yang mungkin berumur dalam lingkungan 40-an, menegur saya.

“Adik nak balik ke mana?”, tanya lelaki tadi.

“TTDI.”, balas saya pendek, sekadar menepati ‘syarat-syarat’ small talk. Mungkin dia kira, saya sedang menunggu ketibaan bas. Sedangkan, saya hanya ingin menumpang tempat duduk di situ.

“Oh. TTDI tu kat mana? Abang mana tahu tempat-tempat kat sini.”, balasnya sambil tersengih-sengih, membuatkan saya berasa kurang selesa.

‘Erk! Abang??’, bisik hati saya sambil terselit rasa meluat dengan gelaran yang digelarnya sebentar tadi.

Melihat respon saya yang hambar, lelaki itu kembali ke tempat duduknya sambil berkata dengan suara yang seakan-akan control macho, “Maaflah mengganggu adik. Maaf ya.... Maaf...”

Saya sekadar membalasnya dengan pandangan tanpa berkata apa-apa. Rasa meluat semakin menular ke dalam diri. Firasat hati membujuk saya untuk pergi dari situ demi keselamatan diri, tetapi perut pula minta diisi! Itulah tempat makan yang paling ‘strategik’ bagi diri saya saat itu. Aduhai....

Selang beberapa saat kemudian, lelaki itu mula mendekati tempat yang saya duduk.

Boleh abang duduk sini?”, tanyanya sambil menunjuk tempat duduk yang mungkin memiliki jarak sedepa dari tempat duduk saya.

“Duduklah.”, balas saya dengan muka yang serius. Senyuman langsung tidak terukir di bibir.

‘Ya Allah. Kenapalah aku bagi green light.’, gerutu hati saya. Sedikit sesal.

Lelaki itu mula mengajukan soalan demi soalan kepada saya. Umur berapa.. Adik-beradik berapa.. Sekolah di mana.. Universiti di mana.. Anak ke berapa.. Huh, naik rimaslah jawabnya! Jantung saya tiba-tiba berdebar-debar. Perasaan risau bercampur marah dan menyampah semakin bertambah.

“Kenapa pak cik nak tahu?”, tanya saya dengan nada yang sungguh serius.

“Tak apalah kalau tak boleh. Abang merajuk ni...”, jawabnya.

Saya diam membatu. Buat tidak tahu dengan si lelaki miang itu.

“Adik... Abang merajuk ni...”, pancingnya lagi.

Saat itu, rasa menyampah semakin membuak-buak dalam diri. Saya lantas bangun dan pergi dari situ sebelum apa-apa yang lebih buruk terjadi. Niat untuk menikmati makanan pun terhenti. Saya melangkah cepat-cepat, risau juga jika dia mengekori. Saya menoleh ke belakang. Tiada sesiapa. Syukur, Alhamdulillah. Tatkala itu, jantung saya berdegup laju. Hanya Allah sahaja yang tahu tahap ‘kelajuan’ itu! Saya cepat-cepat menghidupkan motosikal dan menderum laju. Vroommmmm!

Setelah kejadian itu berlaku, saya menjadi lebih berhati-hati. Sebenarnya, sudah tiga kali saya terserempak dengan lelaki itu di tempat parking motosikal. Risau juga kalau-kalau dia menyakiti saya atau paling tidak, ‘menyakiti’ motosikal saya. Masakan tidak, saat kami terserempak, lelaki itu memandang saya dengan pandangan yang tajam. Saya pasti akan mengalihkan pandangan (buat-buat tidak nampak) ataupun menunduk sahaja. Orang sebegini, usah berlaku terlalu kasar terhadapnya dan jangan pula terlalu berlembut. Berlagak selamba sahaja. Usah ‘tonjolkan’ ketakutan, kelak kita akan di apa-apakan. Ingatlah bahawa Allah pasti akan menjaga kita jika kita menjaga hak-Nya. Yakinlah dengan Allah. Hanya kepada Allah kita bertawakal.

Dan Alhamdulillah, Allah menjaga saya. Kerana apa? Kerana saya menjaga hak-Nya dengan menutup aurat serba sempurna. Alhamdulillah, terima kasih Allah...

Jadi, jangan ragu-ragu dalam mentaati perintah-Nya. Yakinlah dengan Allah. Tiada suatupun ketetapan/pensyariatan-Nya yang sia-sia. Allah itu sifatnya Maha Mengetahui. Sedangkan kita, tidak. Okeyyhhhh? That’s all from me. Semoga bermanfaat. :)



~ Coretan The Servant of Allah ~
~ 30 November 2013 ~

1 comment:

  1. Slot Machines for Free in 2021 - CasinoGames.info
    What 빡촌후기 is the most 브라 벗기기 popular slot machine for free in 2021? In our review of the best 포커 페이스 slot machines, 커뮤니티 모음 we'll show you how to play them in 2021. 벳 365 가상 축구 주소

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...