Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Wednesday, December 14, 2011

Coretan Hati : SARAWAK ??

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku menulis di sini pada hari ini hanya untuk menyatakan 'corat-coret' hati ini.... Hati yang gelisah apabila mendapat tahu bahawa aku ditempatkan di Bau, Sarawak untuk PLKN.

Pada malam sebelum mendapat tahu...
'Assalamualaikum, Kak Ai. Nanti tolong check kan Una dapat PLKN kat mana boleh? Makasih ya buk!', begitulah bait-bait kata mesejku kepada kakakku, Aisyah. 

Pada malam berikutnya, aku mendapat tahu...
Aku yang baru sahaja solat Isyak, mendengar telefonku berbunyi menandakan ada mesej yang baru masuk.
Kucapai telefon bimbitku itu. Setelah membaca mesej tersebut, tanpa kusedari, ada titisan air jernih yang mengalir ke pipi...



'Ya Allah..... Sarawak?? Jauhnya..... Ya Allah..... Macam mana ni??', terdetik kegusaran di hatiku....

Malam itu, aku tidak dapat melelapkan mata. Hatiku masih gusar. Gusar kerana memikirkan apalah agaknya nasibku di sana nanti... Dalam kesibukan akal fikiran yang menerawang jauh, dalam keadaan malam yang semakin pantas menyinsing waktunya, akhirnya aku terlena juga bersama hati yang lara......

Keesokan paginya, aku bangun untuk menunaikan solat Subuh. Usai sahaja solat Subuh, aku mula terfikir tentang takdir Allah yang menempatkan aku di Sarawak bagi PLKN. Petunjuk Allah mula datang. Aku tersedar akan kesilapan diriku sendiri.

'Ya Allah.... Aku tak sepatutnya meragui takdir-Mu.... Ampunkanlah aku ya Allah.... Aku juga tak mengucapkan syukur di saat aku menerima takdir-Mu ini... Maafkan aku ya Allah.... Aku redha demgamn ketetapan-Mu ini.... Aku tahu, Engkaulah Tuhan yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Mu...... Ya Allah..... Terimalah perkataan 'maaf' daripada hamba-Mu yang sering alpa ya Allah.....', bisikan pengaduanku kepada-Nya selepas merenung kembali kekhilafan diri ini.....

Kini aku redha kerana aku tahu, Allah beri apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita inginkan. Begitulah cara Allah yang Maha Lembut dan yang Maha Memelihara, mendidik hamba-hamba yang sentiasa disayangi-Nya. Setelah merenung kembali ke dalam diri ini, aku teringat bahawa dulu aku sangat 'anti kepada novel-novel Islamik dan sangat membangkang saranan kakakku untuk membacanya.

"Alahhhh... Best ke cerita dia?? Novel cinta apa yang ada ayat-ayat Al-Quran macam ni?? Siap ada hadis lagi. Kelakar gila! Ishhh, tak naklah baca", ujarku dengan tidak beradab apabila disarankan oleh kakakku yang kelihatan bersungguh-sungguh itu.

"Best... Cubalah baca dulu. Cerita dia bagus untuk remaja-remaja macam Una ni. Bacalah.", pujuk kakakku.

Ya. Aku sangat membangkang untuk membaca novel-novel sebegitu pada awalnya. Namun, setelah aku membacanya, rona-rona cinta Ilahi mulai wujud di dalam hati ini. Aku memperoleh hidayah-Nya melalui novel tersebut ( Masha Allah ). Tautan hati tajuk novelnya. Indah sungguh saat-saat Allah membuka lorong-lorong keinsafan buat diriku, suatu perasaan yang tidak dapat kugambarkan melalui kata-kata sahaja.  Begitulah sifat pengasih Allah yang tidak pernah lokek untuk memberi kita hasanah demi hasanah sedangkan kita sangat lokek untuk mengingati-Nya pada setiap penjuru kehidupan kita. Astaghfirullahal azhim.....



Dahulu, aku tidak suka pergi ke majlis-majlis ilmu seperti ceramah agama. Bagiku, ceramah sangat membosankan dan mengantuk biji mata dibuatnya! Masakan tidak, pergi mendengar ceramah dengan hati yang tidak ikhlas sudah tentu mudah sahaja digoda oleh syaitan laknatullah!

'Haishhhhh.... Mengantuknya.... Apalah yang ustaz ni merepek kat depan tu... Adoooiiiii...... Malas betul aku nak dengar.... zzzzzz......zzzzzz ', aku bermonolog sendirian sementelahan keberkatan mula berlari dari mendekatiku.......

Namun, kini apa yang berlaku ialah sebaliknya. Aku akan turut serta ( Insha Allah ) sekiranya ada majlis-majlis ilmu yang dianjurkan oleh mana-mana pihak jikalau ada kesempatan masa dan tenaga. Melalui majlis-majlis ilmu itu jugalah, aku dapat  menambah pelbagai ilmu pengetahuan yang aku kurang titikberatkan dahulu dan fikiran menjadi lebih terbuka ( Insha Allah + Alhamdulillah ).

Renunglah kembali. Boleh jadi kita benci sesuatu perkara, namun perkara itu amat baik bagi diri kita. Boleh jadi kita suka sesuatu perkara, namun perkara itu amat buruk bagi diri kita.

Firman Allah S.W.T :-
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. 
(Surah Al Baqarah : Ayat 216)


Oleh itu, dikesempatan ini, aku ingin mengingatkan diriku dan dirimu yang sedang membaca coretan ini, janganlah kita mengeluh apabila Allah memberi kita sesuatu yang tidak kita harapkan dan jangan pula kita TERLALU gembira dengan apa-apa yang telah berjaya dicapai Segalanya milik Allah, jadi kembalilah kepada-Nya.

Ada kalanya, air mata yang mengalir sangat berharga buat diri kita, dan ada kalanya, senyuman itu yang meracuni diri kita. Walau apa sekalipun, rujuklah Allah dalam menangani setiap perkara kerana Dialah yang Maha Memahami segala isi hati...

Setiap perkara yang Allah beri itu ialah ujian tetapi dengan dua keadaan. Pertama, boleh jadi ujian yang Allah berikan itu mampu membuatkan kita tersengih sampai ke telinga. Kedua, boleh jadi ujian yang Allah berikan itu mampu membuatkan kita menangis sehingga kering air mata.

Oleh sebab itu, yakinlah pada Allah atas segala macam bentuk ujian yang diberikan kerana.....

Ujian itu nikmat....
Nikmat itu ujian....

Sama-samalah kita renungkannya. Aku doakan, kita semua dapat menerima setiap takdir yang Allah telah tetapkan untuk kita dengan hati yang tenang dan terbuka.... 


Insha Allah ~
Amin ~

"Dengarlah wahai Allah...... Aku, hamba-Mu, sedia menerima takdir-Mu ini!"

~ Sekian. Wassalam ~




2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...