Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Saturday, January 31, 2015

Gred Bukan Segala-galanya

Orang selalu fikir yang bergelar “pandai” ialah orang yang dapat gred yang tinggi dalam exam. Bagi mereka, yang “pandai” itu ialah budak-budak yang dapat result SPM yang kebabom. Yang selalu dapat 4 flat. Yang selalu score setiap test yang lecturer buat. Pokoknya, yang dapat gred yang tinggi-tinggilah.
Tapi.... tidak bagi saya. For me, soal “kepandaian” bukan bergantung pada gred semata-mata. Ia lebih daripada itu.
Ramai juga yang tanya saya, “Husna dulu SPM dapat berapa?”
Saya suruh mereka teka. Ada yang teka, saya dapat result yang rendah. Ada yang teka, saya dapat 5A. Ada yang teka, lebih dari apa yang saya dapat.
Apabila saya jawab, “Saya dapat 8A time SPM dulu...”
Mereka yang bertanya terus respon, “Wahhhh. Pandainya Husna...... Pandainya......”
Saya senyum je. smile emoticon
Sebab, gelaran “pandai” itu masih belum layak untuk saya. Masih dalam proses. Mereka kata saya “pandai”, hanya kerana gred yang saya dapat. Bukan kerana faktor-faktor lain yang lebih luas.
Saya teringat kata-kata yang saya baca dalam coretan Aiman Azlan,
“Your grades do not determine your self-worth.”
“Keputusan peperiksaan kamu tidak menentukan nilai kamu sebagai seorang individu.”
Saya sangat setuju dengan apa yang diperkatakan. Sebenarnya, yang penting dalam soal menuntut ilmu ini, bukanlah tentang gred yang kita dapat. Yang penting ialah, sejauh mana penghayatan ilmu di dalam dada. Kalau kita dapat gred yang tinggi pun, tapi tiada penghayatan ilmu, apa guna?
Saya teringat kejadian yang sering berlaku sewaktu exam. Ada yang sanggup meniru hanya kerana mahu markah yang tinggi. Sedarlah kawan....
Apa guna tinggi markahmu, tetapi kau meniru?
Hanya semata-mata kerana markah, kau sanggup hilang barakah?
Jangan terlalu obsess pada nombor sehingga kau sanggup buat sesuatu yang boleh mendatangkan murka Allah.
Hayati kata-kata yang dikeluarkan oleh Aiman Azlan ini:
“Keputusan peperiksaan ada kepentingannya, tetapi tidak ada kaitan dengan nilai keseluruhan seseorang individu. Sekiranya kita tidak cekap dalam sesuatu perkara, itu tidak bermakna kita tidak cekap dalam semua perkara. Islam jelas prinsipnya dalam hal ini. Islam tidak menekankan manusia untuk obsesi pada keputusan akhir. Islam menekankan supaya bersihkan niat, cuba yang terbaik, dan bertawakal kepada Allah.
Walau apapun keputusan akhirnya, sama ada menepati keinginan diri ataupun tidak, seorang Muslim itu tetap akan bersyukur kerana pahala daripada Allah tidak bergantung pada keputusan akhir. Tetapi, bergantung pada niat dan usaha. Allah menghargai usaha kita, bukan keputusan akhir kita.”
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalam Surah Al-Insan, ayat 22:
“Sesungguhnya, segala pemberian ini adalah untuk kamu sebagai balasan, dan adalah usaha amal kamu di dunia dahulu, diterima dan dihargai oleh Allah.”
Jadi, usah kecewa jika mendapat gred yang biasa-biasa sahaja. Gred bukan segala-galanya. Yang penting kita mencuba untuk lakukan yang terbaik dan sentiasa berusaha. Allah Maha Menilai setiap inci usaha kita. Ingat, penghayatan ilmu adalah yang lebih utama, bukan gred semata-mata.
Jangan obsess dengan nombor, tau. smile emoticon
Dan, jangan sedih jika dapat markah yang biasa-biasa sahaja. Tanya semula pada diri, "Kenapa perlu sedih kalau kita memang sentiasa gigih berusaha? Tawakkal 'allallah!"
Semoga kita sentiasa setting niat,
“Sahaja aku belajar, kerana Allah Ta’ala.”
Ingat. Penghayatan ilmu yang utama, bukan gred semata-mata. wink emoticon

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...