Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Tuesday, December 30, 2014

Coretan : Aku .

Lirik Lagu An-Nuraa (Mawi + Hazama + Filsu) :-


Dari Dia kita datang. Dari Dia kita pergi.
Ada bulan, ada bintang. Dan juga matahari.
Ada malam, ada siang. Ada gelap, ada terang.
Ada kasih, ada sayang. Sampai masa kita pulang..

Yang lima, yang enam. Yang di luar dan yang di dalam.
Yang memberi salam. Dan yang menghulur tangan.
Yang menyambut salam dengan penuh senyuman
Yang di dalam hati tersirat seribu jawapan.
Seluas-luas lautan, setitik pun belum tentu lagi.
Dunia luas terbentang, kita masih lagi mencari.
Yang kita ingat jauh, sudah semakin dekat.
Yang kita ingat tinggi, sudah semakin rendah.
Awal dan akhir yang selama ini kita menunggu.
Sekarang masanya sudah semakin hampir...

Ku imbas kembali sepanjang perjalanan.
Ku cuba renungi setiap perbuatan.
Ku tunduk malu, malu aku memikirkan.
Pahala dan dosa yang tak dapat aku bezakan.
Ku cuba berlari, lari dari realiti.
Seperti ada tali yang menarik ku kembali.
Aku masih tak faham masih jugak tak mengerti.
Masih mencari-cari, siapakah diriku ini....?



Ku tanya pada hati, moga diberi jawapan.
Tapi ada dua suara yang sering kedengaran.
Yang satu kata iya, yang satu kata bukan.
Kadangkala akal dan hati pun tak sehaluan.
Namun ku tetap mencari dan juga terus berjalan.
Selagi ada matahari dan selagi ada bulan.
Selagi aku belum mengenal diri ini yang sebenar.
Mana mungkin aku dapat mengenal Tuhan....

Allahummaj'al fi qolbi nuuraa
Wa fi asobi nuuraa
Wa fi lisani nuuraa
Waj'al fi nafsi nuuraa
Waj'al lii yau maliqo ika nuuraa

Tunjukkanlah jalan terang.


Tunjukkanlah jalan pulang.
Agar tidak kesesatan, dalam titian dan harapan.
Tujuh puluh tiga pintu, tujuh puluh tiga jalan.
72 kesesatan. Hanya SATU kebenaran...


*************************************

Lagu ni... aku suka sangat dengar. Bait-bait kata dalam lagu ni, banyak yang ‘kena’ dengan diri aku. Kadang-kadang aku kerap tanya kat diri aku,

‘Aku ni siapa sebenarnya?’
‘Apa sebenarnya yang aku nak dalam hidup ni?’
‘Apa sebenarnya yang aku kejar?’

Kadang-kadang aku nangis. Entah. Aku kesal dengan diri aku. Semua persoalan yang aku timbulkan, sebenarnya semua tu dah ada jawapannya. Cuma, aku je yang lalai. Aku nangis sebab aku tak faham dengan diri aku ni. Kalau betul aku ni cintakan Allah, kenapa aku tak betul-betul buktikan yang aku ni cintakan Dia?

Aku renung setiap perbuatan dan amalan aku sehari-hari. Kesal. Memang kesal. Aku tak tahu apa yang bakal aku bawa menghadap Allah nanti. Memang aku sangat rindu dan sangat ingin bertemu dengan Dia. Sangat ingin menatap wajah-Nya yang Maha Indah itu. Sangat mahu meluahkan kepada-Nya,

“Wahai Allah! Aku cinta pada-Mu!”

Tapi... bila aku renung balik diri aku ni.... banyak sangat masa luang yang terbuang. Banyak sangat kelalaian yang aku buat. Sampai aku tak tahu, apakah taubat yang aku buat tu sebenar-benar taubat? Sebab aku tetap buat silap yang sama.... Masih buat kelalaian yang sama....

Entah. Aku tak faham dengan diri aku ni. Aku pun tak tahu apakah aku betul-betul kenal dengan diri aku ni atau tak.

One part of this lyrics, bunyinya macam ni ;
“Selagi aku belum mengenal diri aku yang sebenar, mana mungkin aku dapat mengenal Tuhan.”

Betul. Macam mana aku nak kenal Allah kalau aku masih tak kenal  siapa aku sebenarnya.
Time lunch tadi, aku try tanya kawan aku,

“Pernah tak kamu macam tercari-cari apa identity diri kamu?”, aku saje  je tanya. Aku cuma nak dengar something daripada dia.

Dia macam tak tahu nak jawab apa. Tapi lepas tu, dia jawab jugak,

“Emm. Tak pulak. Cuma kadang-kadang tu, kite ada lah rasa macam tak kenal dengan diri sendiri.”

Yep. Aku setuju dengan kawan aku tu. Aku cuma harap, suatu hari nanti aku benar-benar dapat menjadi sosok yang dicintai Allah dan diredhai oleh-Nya. Inilah identity diri yang aku cari selama ni sebenarnya.

Kadang-kadang, aku spend masa aku untuk ‘berborak-borak’ dengan Dia time aku duduk sorang-sorang menghadap Dia. Memang conversation tu seolah-olah tak berbalas. Tapi, aku sangat yakin bahawa Dia sedang mendengar kerana Dia bersifat Maha Mendengar. Aku luahkan macam-macam dan segala apa yang tersirat dalam hati aku. Walaupun aku tahu Dia Maha Mengetahui segala isi hati, aku tetap nak luah jugak. Aku bagitau jugak segala kelalaian yang aku buat. Aku sebut satu persatu walaupun aku tahu yang Dia sudahpun tahu. Dalam hati, aku sangat berharap, Dia ampunkan dosa-dosa aku. Dan bantu aku untuk menjadi sosok yang hebat di mata Dia.

Aku dapat rasa... waktu aku dah semakin hampir. Tanda-tanda kiamat kecik pun dah banyak yang terjadi. Bumi ni dah makin hampir waktunya untuk hancur. Masya-Allah... Aku takut. Sangat takut. Semoga aku dapat tergolong dalam golongan yang benar dan diredhai-Nya.

“73 pintu, 73 jalan. 72 kesesatan, hanya 1 kebenaran...”

Bait lirik kat atas ni sebenarnya daripada sebuah hadis Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi 
Wasallam. Boleh rujuk kitab-kitab mengenai hadis kalau nak tahu lebih mendalam pasal tu.

Semoga kita semua diberi petunjuk menuju jalan yang lurus iaitu jalan yang benar. Semoga Allah sentiasa sudi bantu kita mengharungi dunia yang penuh dengan dugaan dan cabaran ni. Aamiin. T_T



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...