Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah SAW bersabda :-
"Allah telah berfirman, 'Aku telah membahagi (kandungan makna) surah Al-Fatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca , 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
'Allah akan membalasnya dengan berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Zat yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah memuji-Ku.'
Apabila dia membaca, 'Yang menguasai Hari Pembalasan.'
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku.' lalu Allah berfirman sekali lagi, 'Hamba-Ku telah pasrahkan segala urusannya kepada-Ku.'

Apabila dia membaca, 'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.'
Allah berfirman, 'Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta.'

Apabila dia membaca 'Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau beri nikmat (iman) ke atas mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.'
Allah berfirman, 'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta.' "

(HR. Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)


Sunday, April 14, 2013

'Pesanan ringkas' : Jagalah Lidah. Jagalah Ukhuwah.

Hidup ini penuh dengan cerita suka dan duka.

Di saat 'cerita suka' menghiasi kehidupan, hilai ketawa sudah tidak terkira. Seelok-eloknya bersederhana cuma. Mudah-mudahan, Insya-Allah. Manusia yang terlalu banyak ketawa, hatinya mudah mati (mudah keras hati), nau'zubillah. Syaitan juga mudah menggodanya supaya melakukan dosa. Nau'zubillah.

Di saat 'cerita duka' sudah bermula, tangisan mula kedengaran. Kadangkala, hanya dipendam tetapi diluahkan tatkala diri berseorangan. Kadangkala, hanya ditahan kerana mahu mengawal keadaan. Kadangkala berdiam diri, kerana tidak mahu 'adegan' lain yang terjadi. Bukan hipokrit, tetapi biarlah hanya dirinya yang berasa sakit biarpun perit.

Maafkan aku, duhai insan. Berikan aku sedikit masa untuk 'pulih' seperti biasa. Ukhuwah ini akan cuba aku jaga kerana-Nya. Tetapi... berilah aku sedikit waktu untuk merawat semula hatiku yang terluka dek kerana kata-kata. Lisan yang tidak bertulang ibarat pedang yang menghunus dan sungguh berbisa tidak terkata.


Ya Rasulullah...
Maafkan aku kerana tidak mengikut sunnah. Ah! Hinanya diriku ini! Kerana tidak mampu mencontohi peribadi yang Kau miliki!

Ya Rasulullah...
Andai Kau bersamaku di saat aku goyah, pasti hidup berasa lebih indah. Pelbagai persoalan dan pengaduan ingin aku utarakan. Namun.... Itu hanyalah angan-angan yang tidak bisa direalisasikan. Hanya bayangan dan impian.
Sungguhpun begitu, aku kepingin hendak bertemu dengan-mu. Kerana rindu kerap bertamu tatkala mendengar segala-galanya tentang diri-mu. 


Ya Allah ya Tuhan kami... Berilah hamba-hamba-Mu kekuatan hati dan ketabahan diri dalam menempuh serta mengharungi dunia yang mencabar ini...~

# Nota jari : Aku juga manusia biasa yang mempunyai banyak kekurangan dan kelemahan. Aku bukanlah rasul dan nabi yang maksum abadi. Oleh itu, berilah aku kekuatan dalam menjalani hidup ini wahai Tuhan... Amin...~

# Manusia hakikatnya tidak sempurna. Yuk! Terimalah diri masing-masing (insan di sekeliling kita) seadanya.... Insya-Allah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...